Wil je het als verkoper lekker rustig hebben? Negeer je klanten totaal! Heel effectief. Ze lopen weg. En ze komen ook niet terug voor herhalingsaankopen. Bespaart je een hoop werk (en omzet)!
Omdat mijn schoenmaat eigenlijk te klein is voor mijn gewicht, wandel ik veel om af te vallen. Ik wil dus goede wandelschoenen hebben.
Enthousiast stapte ik de speciaalzaak binnen. Achter plastic coronaschermen waren twee medewerkers bezig. Eentje met bellen en eentje zat achter de computer. Beide natuurlijk veel te druk om mij te begroeten. Ik liep een paar keer op mijn gemak door de zaak, bekeek rustig een folder, bekeek een reeks schoenen en dat alles in doodste stilte. Na ruim tien minuten die als een half uur voelde, vond ik het welletjes. Ik voelde me niet welkom. Het voelde surrealistisch aan als in een droom waarin je onzichtbaar bent. Ze keken dwars door mij heen!
Ik heb beleefd goedendag gezegd en ben gegaan. Om nooit meer terug te keren in deze zaak!
Natuurlijk is dit een momentopname. Maar klanten beoordelen nu eenmaal na een enkel moment.
Hoe doe je het wel slim:
- Ben je aan het bellen en stapt er een klant binnen. Vraag een momentje van je gesprekspartner aan de andere kant van de lijn, begroet vriendelijk de klant en geef aan dat je zo bij hem/haar komt.
- Ben je iets op de computer aan het doen. Rond het snel af want de computer heeft echt veel meer geduld dan de klant. En de klant betaalt de computer, niet andersom!
- Een minuut wachten voelt als aan 5 minuten. Laat de bezoekende klant dus nooit te lang wachten! Zie mijn vorige tip over de relativiteitstheorie. Of ga maar eens een minuut op 1 been staan. Voelt best lang!
Kortom: laat je klanten niet wachten maar verwelkom ze zo snel mogelijk!
Weet jij nog meer mooie voorbeelden? Mail ze me!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!