Ik las eens over een directeur die regelmatig aan personeelsleden vroeg: “En, heb jij vandaag al een fout gemaakt?”. De personeelsleden die altijd nee zeiden, ontsloeg hij! Of dit verhaal waar is, betwijfel ik sterk! Maar de gedachtegang “Iemand die nooit fouten maakt doet dus waarschijnlijk ook niks” spreekt me wel aan.
Kortom, fouten maken is niet erg, is menselijk en komt omdat je dingen doet! Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je op elke fout trots moet zijn. Integendeel, je moet nadenken hoe je die fout hebt kunnen maken en hoe je in de toekomst kan voorkomen dat je fout opnieuw maakt.
Het aardige van fouten maken is dat klanten die je best willen vergeten en het jou een kans biedt je klant aandacht te geven. Zeker als jij onomwonden toegeeft de fout gemaakt te hebben en het veroorzaakte probleem ruimhartig oplost! Dat laatste betekent natuurlijk niet dat je met geld hoeft te gaan strooien! Oprechte excuses maken vaak meer indruk dan zomaar korting.
Over een blunder waar ik flink van bloosde zal volgende week een post plaatsen! En natuurlijk ook over hoe ik voorkomen heb dat ik die fout nogmaals maakte.
Veel succes met het maken van fouten en het oplossen ervan!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!