De wet van de wederkerigheid is simpel: Geef iemand wat en die persoon is geneigd je iets terug te geven. Door iemand iets te geven voelt de ontvanger zich moreel verplicht iets terug te geven. Dat geldt bij grote zaken, een vriend heeft enkele dagen geleden voor ons de elektriciteit in de tuin aangelegd. Logisch dat we hem graag hielpen met zijn verhuizing. Maar zo werkt het ook met kleine zaken. Begroet iemand maar eens vriendelijk of glimlach naar diegene. Het werkt besmettelijk, je krijgt het terug!
Laat een klant dus merken dat je de afspraak serieus genomen hebt door deze goed voor te bereiden. Laat dus ook gerust je voorbereiding zien. De klant neemt jou daarna ook serieus als dank!
Geef de klant alle ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Geef de klant dus alle aandacht. De klant heeft na je inventarisatie dan ook aandacht voor jouw presentatie van jouw product.
Let op, geef geen (dure) relatiegeschenken aan een potentiƫle klant omdat dat de potentiƫle klant met een verplichting opzadelt die niet fijn voelt. Maar iets kleins dat eerder attent voelt, werkt weer wel. Geef bijvoorbeeld een lead, daar zijn klanten erg blij mee en wie weet krijg je er ooit eentje voor terug. Koop dus ook liefst in bij jouw klanten en maak daarvan dan een positieve open belangenverstrengeling. Vooral open, houd het zuiver!
Weet jij nog mooie voorbeelden?
Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief van ISTN!