Iemand had mij een half uur laten wachten en dat voor de tweede keer. Dus echt vrolijk keek ik vast niet, toen ik zei dat ik dat niet prettig vond en … De persoon onderbrak me en zei “Sorry.” Ik voegde eraan toe dat het de tweede keer was en de persoon antwoordde dat hij toch al sorry gezegd had. Oftewel, wat zeur je nou!
Wil je de kracht van sorry weten? Doe dan deze oefening!
Pak je favoriete serviesstuk en houd deze met gestrekte handen recht voor je uit. Laat dan los en kijk naar de grond en zeg welgemeend sorry. Let op wat er dan met de scherven gebeurt! Niets, nada, noppes! Kapot is kapot, al zeg je honderd keer sorry!
Kortom, door sorry te zeggen geef je aan dat je je excuseert voor jouw gedrag. En doe dat vooral als je iets doms of irritants doet. Tien keer beter dan niks zeggen. Maar ga er niet van uit dat met het uitspreken van jouw excuses iets opeens compleet opgelost is. Iemand kan irritaties of pijn hebben, die eerst even moeten slijten. Als je bijvoorbeeld een bowlingbal op iemands tenen laat vallen, speelt dat vast!
Dus zeg niet alleen sorry, maar gedraag je er ook naar.
Weet jij nog sprekende voorbeelden? Mail ze me! ??
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!