Bron: Frietopia.nl

Bron: Frietopia.nl

Een simpel maar compleet verkoopgesprek in een cafetaria:

Ik liep een cafetaria binnen en de verkoper achter de balie begon zijn verkoopgesprek. “Goedemiddag.” Ik reageerde met goedendag en de verkoper begon het inventariseren met “Waar kan ik van dienst mee zijn?” “Doe mij maar een frietje Oorlog.” De verkoper noteerde het op een briefje en ging verder met inventariseren door te vragen of ik er nog een lekkere snack bij wilde. “Doe er maar een kroketje bij.” De verkoper vroeg me welke soort kroket ik wil en ik koos voor een Bourgondische vleeskroket. “Wilt u er mosterd bij of een andere saus?” “Graag mosterd.”. “Wilt u er wat bij drinken?, vroeg de verkoper tijdens het noteren van de kroket en de mosterd. Ik koos een cola. “Een frietje Oorlog, een Bourgondische vleeskroket met mosterd en een cola, heb ik zo uw bestelling compleet?”, vatte de verkoper de bestelling samen door eenvoudig zijn briefje op te lezen. “Helemaal”, antwoordde ik. “Eet u het hier op of wilt u het meenemen?” vroeg de verkoper als afronding en ik gaf aan het te willen gebruiken in het cafetaria. Ik liep naar een tafeltje en viste onderweg de Donald Duck uit de leesmap. Vakliteratuur! De verkoper maakte de bestelling gereed en bracht deze even later bij me met de woorden “Een frietje Oorlog, een Bourgondische vleeskroket met mosterd en een cola, eet u smakelijk.” Ik bedankte hem en ging lekker eten en lezen. Toen ik klaar was rekenende ik netjes af en verliet als een tevreden klant het cafetaria.

Simpel verkoopverhaal? Klopt! Maar verkopen is feitelijk simpel. We kunnen veel leren uit dit simpele gesprek.

Een verkoopgesprek bestaat uit een openingsfase, een inventarisatiefase een presentatiefase en een afsluitfase. Deze verkoper heeft ze allemaal makkelijk doorlopen en ik vond als klant dat ik prima en gestructureerd geholpen werd.

De verkoper bespaarde veel tijd door efficiënte opening en daarna door in de inventarisatiefase vooral open vragen te stellen. Probeer maar eens een bestelling van een klant in een cafetaria op te nemen met gesloten vragen! (Langdurig spelletje!)

De verkoper zorgde voor rust in het verkoopgesprek door op te schrijven wat ik wilde. Bovendien maakt hij het samenvatten aan eind van het gesprek tot een eenvoudige klus en zo voorkwam hij fouten. Daarnaast gaf hij mij een zeker gevoel dat wat ik bestelde ik ook zou krijgen.

De verkoper vroeg door naar de behoeften en stopte niet na het ontdekken van de eerste behoefte. Hierdoor zorgde hij dat er dus meer behoeften van mij ingevuld konden worden en ik dus meer tevreden was. Aardig bijkomstigheid voor de verkoper is dat het ook een positief effect op de omzet van deze cafetaria heeft gehad.

Hij deed een eindsamenvatting en stelde de controlevraag en presenteerde toen precies wat ik wilde hebben. Geen bezwaren, geen tegenwerpingen. Ik heb zelfs niet afgedongen! Prima afsluiting dus.

Ik denk zelfs dat deze verkoper zo slim is om niet bij de volgende klant te denken dat hij weet wat die klant wil zonder het te vragen. Maar ja, dat is nu van mij een aanname.

Aardig om te zien dat zo’n gesprek in een cafetaria zo vaak gevoerd wordt dat het een standaardgesprek is, zonder fouten of tekortkomingen. En nog leerzaam ook!

Lees meer Blogs over verkoop

Lees meer Verkooptips

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid!