“Ik ben over twee minuten bij u.” zei de efficiënte serveerster laatst tegen mij in Monschau. Ze zei het trouwens in het Duits. Ze werkte keihard om iedereen op het terras te bedienen binnen een acceptabele tijd. Maar omdat ze wist dat sommige mensen wat minder geduld hebben, had ze zich aangeleerd om de wachttijd te benoemen. Als je weet wat het een bepaalde tijd duurt, valt het wachten lichter. En het werkte prima. Een stel liep weg omdat ze de wachttijd te lang vonden. Maar goed, dan lopen ze nog weg zonder te hebben moeten wachten!
Vandaar dat sommige stoplichten nu ook aangeven hoelang het duurt voordat het groen wordt. Ook de NS weet dat het melden van wachttijden leidt tot minder klachten. Ook webshops informeren je soms meermalen over de komende levering.
Zekerheid over een bepaalde wachttijd voelt beter dan onzekerheid over de wachttijd.
Tip: Wees dus als verkoper open over levertijden en jok niet. Als de klant de levertijd onacceptabel vindt, zoek dan een alternatief. Heb je die niet, wees daar eerlijk over. De klant kan dan op zoek naar een alternatief, maar dat is altijd beter dan dat de klant steeds bozer aan de lijn hangt waar het blijft.
Mocht onverhoopt je je afspraken niet na kunnen komen, bel direct!
Weet jij nog mooie voorbeelden hiervan? ?
Heb je nog meer tips over wachttijden, stuur ze me!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!