Waarom zegt een klant geen JA? Je hebt na een toch prima inventarisatie een geweldige oplossing voor de klant gepresenteerd. Maar op afsluitvraag zei de klant helaas geen ja. Voordat je het weet heb je weer een langdurig openstaande offerte. Waarom beslist je gesprekspartner niet?
– ziet geen probleem of uitdaging.
– is er niet overtuigd dat jij de juiste oplossing biedt.
– heeft moeite huidige oplossing los te laten.
– wil meer informatie.
– is niet bevoegd om (alleen) te beslissen.
– wil een jouw aanbod vergelijken met dat van een concurrent.
– wil alternatieve oplossingen bekijken.
– heeft niet voldoende geld.
Zorg ervoor dat je deze blokkades hebt opgelost vòòrdat je de afsluitvraag stelt! Na de nee kan je natuurlijk de blokkades ook nog slechten, maar dat kost meer energie en lukt soms niet meer. Reflecteer sowieso! Bedenk wat jij anders had kunnen doen en doe dat in je volgende gesprek!
Veel succes in de verkoop!
Jef