Golf lijkt wel uitgevonden voor verkopers! Zoveel voordelen biedt dit spel hen immers. Ideaal om te netwerken, maar daar gaat mijn volgende tip over. In deze tip schets ik de overeenkomsten tussen golf en een verkoopgesprek.
Het belangrijkste gereedschap dat je bij je hebt tijdens het golven is een club. Met deze club kun je de bal een eindje weg slaan. Een goede golfer weet dat je dat moet doen zonder kracht! Laat de club het werk doen! Deze club lijkt erg op het belangrijkste gereedschap van een verkoper, de vraag. Ook een gestelde vraag moet je het werk laten doen. Hou je mond, laat de klant nadenken en antwoorden.
Het uiteindelijke doel van golf is om in een ronde 18 keer de bal in een gaatje (de hole) te laten rollen. Een ervaren golfer weet dat niet lukt met één slag. (Of je de heb de dag van je leven!). De golfer probeert wel met iedere slag dichter bij de hole te komen. Een ervaren verkoper weet dat een verkoopgesprek uit meer dan één vraag bestaat en probeert door de juiste vragen te stellen, steeds dichter bij de hole “de Ja van de klant” te komen. Een goede verkoper heeft ook berekend hoeveel Ja’s er nodig zijn dit jaar en hoeveel gesprekken daar weer voor nodig zijn.
Ontspannen, genieten van het spel, in plaats van alleen aan eindresultaat denken, niet boos worden als het even niet lukt. Niet de baan (de klant) de schuld geven als het niet lukt, maar het bij jezelf te zoeken. De overeenkomsten zijn legio!
Geniet ervan!
Jef van Wingerden
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!