Als je mijn voorgaande tips gelezen hebt, weet je dat iemand liever praat (vooral over zichzelf!) en ook graag antwoord wil geven op vragen.
Als verkoper heb je dus ogenschijnlijk een makkelijk baantje! Je hoeft alleen maar vragen te stellen en de klant is reuzeblij om ze te antwoorden. Maar helaas, zo simpel is het leven ook weer niet!
Voordat je vragen mag gaan stellen, zal je een akkoord van de persoon hiervoor moeten hebben gekregen. En hoe kom je aan zo’n akkoord? Dat is weer gemakkelijk: gewoon vragen. “Vindt u het goed dat ik u enkele (of veel) vragen stel om u een goed advies te kunnen geven?” Of liever nog iets met jouw woorden, passend bij jouw klanten. Maak het niet te formeel.
Als je dit een keer in een verkoopgesprek vergeet, is er meestal niets aan de hand. De meeste klanten zijn aardig en werken graag mee. Maar tref je een keer een kritischere klant, dan loop je het risico dat die jouw gesprek afkapt. Je hebt in het geval een gehaaste klant ook niet het antwoord onttrokken: “Nou, heel snel, want ik heb haast!” En mogelijk gaan jouw vragen hem/haar irriteren.
Dus vraag in je opening van je gesprek toestemming om vagen te stellen. Voor alle duidelijkheid, deze toestemming is de laatste vraag van jouw professionele opening!
Krijg jij altijd toestemming? 🤔
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!