De open vraag is zo’n beetje echt werkende toverkunst. Je stelt een open vraag en de persoon die deze vraag gaat beantwoorden doet al het werk. Het enige wat jij nog hoeft te doen is geïnteresseerd luisteren. Hoe doe je dat ook alweer?
De open vraag is een efficiënte manier om informatie te achterhalen. Weet je nog wat een open vraag is. Die begint met wat, waar, waarom, waarmee en hoe. Bijvoorbeeld: “Hoe goed ken jij de voordelen van een open vraag?”
De voordelen:
✅ Je krijgt veel informatie
✅ Je hoeft zelf niet hard te werken
✅ De klant ervaart de ruimte als prettig
✅ Goed voor de gespreksverhouding
✅ Gesprekspartner voelt zich belangrijk
De nadelen:
❌ Het gaat alle kanten op
❌ Gevaar afdwalen
❌ Kost veel tijd
❌ Minder invloed gesprek
Verkooptip: zorg ervoor dat je voor een verkoopgesprek een reeks open vragen voorbereid hebt die je minstens wil stellen!
- Hoeveel vragen ga jij stellen?
- Welke voordelen biedt deze voorbereiding je?
- Hoe kom je bij de klant over als je zo geïnteresseerd vragen stelt?
- Wat is het effect op de kans dat je een behoefte boven water haalt?
- En wat betekent het op je verkoopkans? 🤔
Veel succes met het stellen van Open vragen!
P.S. Mis niets van deze reeks over vragen! Schrijf je nu in voor de GRATIS nieuwsbrief vol verkooptips.
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!