Vragen - de non-verbale vraag - lees deze verkooptip van ISTNDoor je wenkbrauwen iets omhoog te doen nadat iemand wat gezegd heeft, ervaart die iemand dan als verzoek voor verduidelijking. Je laat zien met je gezicht dat de boodschap niet helemaal zuiver overgekomen is. Je bereikt hetzelfde door te fronzen en niks zeggen. Met beide gezicht uitdrukkingen kan je dus je gesprekspartner vragen om verduidelijking. Wellicht hanteer je deze non-verbale vraag vaker dan je zelf doorhebt. In een verkoopgesprek kan dat best een keer, maar als je het te vaak doet of op de verkeerde momenten kan je de klant per ongeluk de indruk laten krijgen dat je niet al te snugger bent! 🙂

Voordelen:
✅ Je houdt je mond en onderbreekt de klant niet
✅ Jouw non-verbale vraag en de stilte stimuleert de klant te verduidelijken
✅ Het komt natuurlijk over

Nadelen:
❌ Klant kan geïrriteerd worden
❌ Beperkt inzetbaar

Verkooptip:
Oefen de non-verbale vraag eens stiekem bij vrienden of je partner. De werking kan je verrassen!🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!