Vragen! De Na-akkoord vragen! Lees deze verkooptip van ISTNAls je aan de klant vraagt “Zullen we het maar doen?” en de klant antwoordt enthousiast “Ja!”, dan hoef je niet te schrikken. Je hebt met die Ja je beloning gekregen voor al je werk.

  • het richten op de juiste klant,
  • je voorbereiden op het gesprek
  • het eventueel voorbereiden van de offerte
  • het maken van een pakkende opening
  • het uitvoeren van een goede inventarisatie
  • de gevonden behoefte overtuigend beantwoordt in jouw presentatie
  • dan heb je als beloning een Ja op je afsluiting!

Maar na de Ja ben je niet klaar. Je hebt nog een reeks vragen te stellen waarmee je de opdracht af kan ronden. Bereid deze na-akkoord-vragen voor en maak er desnoods een spiekbriefje voor of integreer ze in je orderformulier. Vergeet bijvoorbeeld niet een evaluatiemoment in te plannen. Het moment om klachten te voorkomen en een referentie te vragen!

Voordelen:
✅ Je hoeft niet na te bellen voor missende informatie
✅ Je bouwt direct vertrouwen op bij je klant
✅ Je maakt minder fouten na afsluiting
✅ Je hebt je vervolgafspraak direct geregeld

Nadelen:
❌ Geen

Verkooptip:
Vraag ook altijd feedback tijdens deze afrondingsvragen. Zo verbeter je doorlopend je verkoopgesprek! 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!