Op school was de meerkeuzevraag een van de favorieten. Met een beetje logica kon je toch een voldoende scoren op een proefwerk dat je te slecht geleerd had.
Maar voor de vraagsteller is het best moeilijk om een goede meerkeuzevraag te stellen. Sommige verkopers verknallen een goede open vraag door zelf al een reeks antwoorden op te sommen. Dat is geen meerkeuzevraag, maar een eerder een signaal dat de verkoper te graag wil. Niet doen dus!
Een meerkeuzevraag is vooral bruikbaar bij het inperken van keuzes. Die inperking is handig, omdat je liever hebt dat de klant iets kiest dat jij kan leveren of nog mooier op voorraad hebt.
Voordelen:
✅ Je krijgt concrete keuze
✅ Beperkt mogelijke antwoorden
✅ Sturend
✅ Kost weinig tijd
✅ Invloed op antwoord!
Nadelen:
❌ Je moet zelf hard werken
❌ Beperkt mogelijke antwoorden
❌ Klant kan zich gedwongen voelen
❌ Ongewenste invloed op antwoord!
Verkooptip: bereid eens een paar meerkeuzevragen voor die jij wil gaan stellen. Zo ontdek je dat die nog niet zo eenvoudig zijn te bedenken, maar als je een goede hebt, kan deze goed in jouw gesprek helpen!
Veel succes met het stellen van goede meerkeuzevragen! 🤔
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!