Een cocktailvraag klinkt lekker, maar dat is het niet. Het is een veel gemaakte fout in het stellen van vragen. Het zijn meerdere vragen in één zin. Bijvoorbeeld: “Wanneer gaat u de beslissing nemen en wat zijn de belangrijkste beslispunten? Het lijkt misschien efficiënt, maar je verknalt hiermee tenminste een vraag en de andere verzwak je.
Soms bof je en is jouw gesprekspartner zo kien om ze allebei te beantwoorden. Maar meestal beslist jouw gesprekspartner al dan niet onbewust, welke vraag beantwoord wordt. Jij mist dan een belangrijk antwoord of je moet de gemiste vraag opnieuw stellen. Maar mogelijk merk je zelf niet eens dat de klant een vraag onbeantwoord heeft gelaten.
Dus zorg ervoor dat elke vraag uit slechts één vraag bestaat. Sluit je vraag hoog af. Dit is een vragende toon. En houd na het stellen van de vraag je mond dicht (KOE) en luister geconcentreerd naar het antwoord.
Voordelen:
✅ Geen
Nadelen:
❌ Je mist mogelijk info
❌ Door vragen is lastig
❌ Je brengt de klant in de war
❌ Je moet mogelijk dubbel vragen
❌ Je komt niet professioneel over
Verkooptip: probeer dus te vermijden!
Veel succes met het stellen van wel goede vragen! 🤔
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!