Voordelen als je weet waarom een klant koopt!
Als je tijdens een verkoopgesprek erachter komt, WAAROM een klant iets wil kopen, kan je beter advies geven dan als je alleen maar weet WAT een klant wil kopen.
Een voorbeeld is als ik antischimmelspray koop. De verkoper die niet doorvraagt, verkoopt mij zo’n bus. De verkoper die wel doorvraagt, krijgt te horen dat het probleem in de badkamer speelt. En als hij doorvraagt over de werking van de luchtafzuiging achterhaalt hij het achterliggende probleem. Daar ben je als klant blijer mee!
Een ander voorbeeld is als ik een setje kwastjes koop en de verkoper vraagt waarvoor ik ze ga gebruiken. Als ik antwoord dat het een cadeautje is voor mijn vrouw, biedt dat de verkoper de mogelijkheid om door te vragen over de hobby van mijn vrouw en een veel originelere cadeausuggestie te doen. Daar ben je als klant blijer mee en de vrouw van de klant nog veel meer!
Dus, beter advies, mogelijk grotere orders en je klanten meer tevreden! Wat wil je nog meer? ?
Het is allemaal niet zo moeilijk. Gesprek aangaan, luisteren en doorvragen. Als de klant geen tijd heeft, geeft de klant dat wel aan. Maar als de klant wel tijd heeft, waardeert de klant jouw hulp als verkoper. Als je het heel druk hebt, doe je het niet, maar meestal heb je tijd genoeg als verkoper.
Succes met je verkoopgesprekken!
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!