Versterk je verkoopgesprek! Vergeet wat jij verkoopt! Focus je volledig op het product of dienst van je klant. Kruip in de huid van de klant.
Wat verkoopt hij, aan wie, hoe, wanneer, waar en waarom? Wie is de concurrentie. Hoe kan jij ervoor zorgen dat hij meer verkoopt of minder kosten heeft. Waar is de klant bang voor? Waar droomt de klant van? Wat verkoopt de klant het liefst? En waarom juist dat? Wat zijn zijn doelstellingen en die van de komende jaren. Hoe gaat hij die bereiken? Ziet hij belemmeringen? En wat levert het hem op als hij zijn doelstellingen behaald? En wat als het niet lukt?
En hoeveel vragen staan hier al? Versterk je verkoopgesprek: hoeveel vragen stel jij? Of stel je geen vragen en praat je liever over je eigen product? Begrijpelijk en zelfs menselijk! Dat heeft de klant ook.
Als jij wilt dat de klant naar jou luistert is het verstandig om eerst eens een hele tijd naar de klant te luisteren. Via vragen zorgen ervoor dat de klant de ruimte krijgt om bovenstaande vragen te beantwoorden en nog veel meer te vertellen. Dat laatste regel je weer via LSD! Weet je het nog? En weet je nog wat de gespreksverhouding moet zijn?
ISTN leert je niet alleen vraagtechnieken, maar ook vooral luistertechnieken! Versterk je verkoopgesprek op meerdere manieren met verschillende technieken.
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!