Verkoopt u ook kussentjes? De geweldige sketch van Herman Finkers, maakt het op humoristische wijze duidelijk dat een verkooptraining zo zijn grenzen heeft! Als jouw producten of diensten rammelen en je referenties negatief zijn, is het verstandiger om eerst daaraan je aandacht te besteden. Want als jouw product of dienst wel geweldig is, gaat verkopen heel wat eenvoudiger dankzij alle ambassadeurs die je krijgt.

Toch gaat het bij sommige verkopers van uitstekende producten nog steeds mis! De verkopers krijgen immers regelmatig van klanten te horen dat ze (te) duur zijn. Dit zijn dus klanten die heel graag willen kopen, maar willen afdingen! Sommige klanten wagen het zelfs de topproducten (of diensten) af te kraken. Dit zijn de onhandige afdingers die denken op deze wijze ook korting te krijgen. Sommige verkopers laten zich door deze afdingers beïnvloeden Niet doen, richt je op de tevreden klanten en laat je uitgebreid vertellen hoe fijn ze het product of dienst vonden. Wees wel blij met elke aanmerking die je krijgt; dan kan je in de toekomst jouw product of dienst nog beter maken. Bijvoorbeeld door wat extra kleuren in het assortiment op te nemen!

Jef