Ken je die verkopers die zeggen alles aan iedereen te kunnen verkopen? Die kennelijk zo gebekt zijn dat ze mensen zouden kunnen bewegen zaken te kopen die ze niet nodig hebben of niet willen hebben. Dat je die uitspraak met een korreltje zout moet nemen, lijkt me duidelijk. Maar zelfs als je het zou kunnen, zijn er vijf redenen om dat niet te doen.
Ten eerste, de klanten krijgen later spijt en je creƫert dus een groep (terecht) klagende klanten.
Ten tweede, je krijgt negatief commentaar op social media en deze zal je jaren achtervolgen.
Ten derde, je mist vast de helft van je omzet. Klanten die reclame voor je maken zorgen dat je eenvoudig nieuwe klanten werft. En ontevreden klanten maken antireclame.
Ten vierde, je scoort vast lagere prijzen! Klanten die een product graag willen, betalen doorgaans meer dan klanten die dat niet willen!
En de vijfde en hopelijk de belangrijkste reden, je wil als verkoper jezelf in de spiegel aan durven kijken en dat lukt niet als je mensen beduvelt.
Dus als een klant echt geen interesse of behoefte heeft, informeer dan of hij/zij iemand kent die dat wel heeft, maar dram niet jouw product of dienst door!
Veel succes in de verkoop!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!