“Uw reservering hebben wij geannuleerd!” Je zal het maar te horen krijgen. Stel dat je vanwege een jubileum een etentje met directe familie wil geven. Je kiest een goed restaurant uit en maakt tijdig je reservering. En stel je voor dat op het moment dat je arriveert met je familie je te horen krijgt dat je reservering geannuleerd is omdat jouw plaats aan Serena Williams met haar gezin gegeven is. “Het spijt ons, maar ja, Serena Williams is bekend en ons restaurant kan altijd goede publiciteit gebruiken.” Hoe zou je je voelen?
Gelukkig blijkt de werkelijkheid anders. Het restaurant vindt het belangrijker om de gemaakte reserveringen wel vast te houden en deelt Serena William mee dat er helaas geen plek beschikbaar is. Chapeau voor het restaurant. Serena plaatst zelf een fotootje van de naam van het restaurant op X met de boodschap dat ze geweigerd is en dat lees je later uitgebreid in de pers.
Het restaurant reageerde met een briefje waarin ze hun diepste excuses aanboden voor de teleurstelling maar dat helaas het restaurant compleets volgeboekt was.
Commercieel gezien heel leerzaam als je er even over nadenkt. Vooral de keurige excuusbrief die ze stuurden terwijl ze vast heel iets anders dachten over mevrouw Williams! Leer hiervan: excuses maken kost niets, dus doe het ook maar als je met een vervelend onredelijk persoon te maken hebt!
Jef van Wingerden
Verkooptraining voor jouw verkopers:
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!