In de vorige tip verhaalde ik over dat ik boos werd in de supermarkt vanwege de voordringende klanten. Uit onderzoek blijkt dat de ene persoon veel sneller boos wordt in zo’n situatie dan een andere. Hoe komt dat? Adrenaline hebben we toch allemaal?
Waar je opgroeit speelt ook een belangrijke rol in iemands gedrag. Iemand die uit een éen-ouder-gezin komt, kan waarschijnlijk minder goed tegen op-je-beurt-wachten, dan iemand die uit een groot gezin komt. Overigens, dan is de oudste weer gewend aan voor te gaan en de jongste is meer gewend aan wachten. Als een van de jongste uit een groot gezin ben je wel steeds alert om je plek te verdedigen. Of als het nodig was, je gehaktballetjes op je bord verdedigen tegen je gehaktballetjespikkende broertjes.
Ik kom uit een groot gezin als zevende kind van de acht. Wow, zulke gezinnen zie je niet meer tegenwoordig. Ik ben dus geduldig met wachten in rijen. Geen moeite mee. Ik ken ook zat mensen die gewoon liever niet in een rij gaan staan.
Als accountmanager kan het om meerdere redenen handig zijn om te weten hoe gezin eruitzag waarin jouw klant opgroeide. Hoeveel kinderen, welke plek.
Weet jij waarom? 🤔
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!