Ook op vakantie kan je ook bijzondere dingen zien als verkoper!
Een serveerster liep met twee borden rond die ze niet kwijt kon aan diverse gasten omdat die dat niet besteld hadden. Toen ontdekte ze haar fout en liep naar een tafel toe waar een ouder echtpaar zat te eten. “U eet het verkeerde eten!”, zei ze geïrriteerd tegen deze klanten. Waarbij ze voor het gemak vergat dat het haar fout was dat zij die klanten het verkeerde voorgezet had.
“Ik heb u per ongeluk het verkeerde eten geserveerd.” was veel netter geweest. Voordat je denkt “Dat weet zo’n jonge serveerster toch niet!”; het was een serveerster die de vijftig al een tijdje gepasseerd had. Ze had beter moeten weten!
Ik had medelijden met het oude stelletje. Vooral met de man die somber een groene salade hapje voor hapje zat te eten in plaats van de schitterende schnitzel met champignons die hij besteld had. Hij verschoof af en toe wat van het groen in de hoop dat hij zijn schnitzel nog vond. Helaas …
Met mijn vrouw besprak ik het gebeuren. Als je niet krijgt wat je besteld hebt, piep je toch. Maar realiseer je dat sommige klanten gewoon braaf en volgzaam accepteren wat ze voorgezet of geleverd krijgen. Zeker als ze erg jong en verlegen of juist ouder zijn.
De serveerster loste het probleem op door het echtpaar wiens eten nu door het oude echtpaar opgegeten werd, het eten van het oude echtpaar aan te bieden voor de helft van het geld!
Wat vind je van die oplossing? Hoe had jij het opgelost? 🤔
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!