Training-on-the-shop. Gratis en leerzaam! Iedere verkoper zou zich er bewust van moeten zijn dat hij of zij ook vaak consument is. En dat iedere keer als je iets gaat kopen, je de kans krijgt om een verkoper in actie te zien en te ervaren wat een klant ervaart.
Je leert altijd! Soms hoe het moet en word je zelfs verrast. Door het genomen Initiatief, de oprechte interesse en het meedenken, de creatieve ideeën en het professionele advies. Je ervaart hoe het voelt om door een deskundige verkoper geholpen te worden. Dat leidt er soms toe dat je de verkoper de verkoop ook gewoon gunt.
Soms irriteer je je door de Langzaamheid, Leegheid, Luiheid, Laksheid en Lompheid van de persoon die jou zou moeten helpen. De vijf L’en die sommige verkopers als verkoopstrategie hanteren. Ze verdienen de naam verkoper eigenlijk niet eens. Je ervaart nu ook wat dat met je doet. Heel leerzaam!
Geef de goede verkopers achteraf een gemeend compliment, dat verdienen ze! Of geef de zaak een positieve referentie. En onthoud wat je goed vond en probeer dat zelf ook toe te passen. En de slechte? Geef die maar aan mij of een collega van mij door. Wij zijn er wel blij mee!
Ook zo’n training-on-the-shop-ervaring gehad? ?
Veel succes in de verkoop!
Jef