Overtuigen: Sympathie
Mensen kopen eerder van sympathieke verkopers. Hoe zorg je ervoor dat je sympathiek overkomt?
- Zie er verzorgd uit! Je toont daarmee respect en verhoogt jouw aantrekkelijkheid!
- Glimlach en wees enthousiast. Emoties zijn besmettelijk!
- Handen uit je zakken en niet je armen over elkaar!
- Laat je gesprekspartner over zichzelf vertellen. Dat vinden mensen fijn!
- Stel veel vragen in een gesprek en vraag door op de antwoorden. Dan voelen mensen zich serieus genomen! Vermijd stellingen en meningen van jezelf!
- Toon je gevoel voor humor vooral door te lachen om de grapjes van de klant. Mensen houden van mensen met gevoel voor humor, die communiceren immers makkelijker. Maar pas op door niet steeds zelf grappig te willen zijn. Zou jij van een clown kopen?
- Laat jouw empathie zien. Toon emoties die aansluiten.
- Knik drie keer met je hoofd als je gesprekspartner je iets vertelt. Het moedigt je gesprekspartner aan om door praten en geeft hun een fijn gevoel.
- Geef iemand een gemeend compliment. Daar houden mensen van. Het geeft hun een fijn gevoel over zichzelf.
- Neem de tijd voor iemand en onderbreek de persoon niet als diegene aan het woord is.
Iemand die jij vervelend vindt, doet vast het omgekeerde bij jou. Analyseer dat gedrag dan en leer ervan. Doe het zelf anders. Je klanten zullen je dankbaar zijn!
Wat vind jij het meest irritante dat een verkoper kan doen? En wat het fijnste?
Succes in de verkoop!
Jef
Schrijf je in voor de (gratis) nieuwsbrief van ISTN.