De SWOT-analyse is een compacte opsomming van de kansen en bedreigingen waar een organisatie mee van doen heeft en de sterktes en zwaktes van deze organisatie. Door deze kansen en bedreigingen en sterktes en zwaktes tegenover elkaar te zetten in de confrontatiematrix, weet je waar de grootste kansen en bedreigingen zitten in context tot de buitenwereld. Hiervoor kan je dan ideeën voor bedenken (strategische opties) en die analyseren op haalbaarheid (FOETSJE-analyse).
Belangrijk is dat je weet dat de kansen en bedreigingen extern liggen en de sterktes en zwaktes intern. Ook is het handig om je je te beperken tot 3 tot maximaal 5 van elk. Slim is het om deze analyse jaarlijks te herhalen. De buitenwereld staat niet stil en jouw organisatie ontwikkelt zich ook. Ik ga er voor het gemak van uit dat je aan de gevonden zwaktes immers wat doet!
Als verkoper kan je ditzelfde model gebruiken voor een gestructureerde reflectie. Waar ben jij goed in en wat zijn jouw zwaktes? Welke kansen en bedreigingen komen er op jou af? Deze kunnen dan opeens wel binnen de organisatie liggen omdat jij nu het uitgangspunt bent en jij jouw omgeving als extern kan zien. De SWOT-analyse is bedoeld voor organisaties, maar als je jezelf af en toe als ondernemer binnen de grote wereld beschouwt, kan helemaal geen kwaad!
Succes met jouw SWOT-analyse! Heb je er moeite mee? ? Maak dan een afspraak!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!