10. Stel de AFSLUITVRAAG!
Zolang de klant geen “Nee!” of “Ik wil het niet” gezegd heeft, weet je dus niet of de klant misschien wel “Ja” Of “Ik wil het wel!” wil zeggen!
Even het uitgangspunt bij deze tip: Jij gaat goed voorbereid naar de potentiële klant. Jij hebt het gesprek professioneel geopend. Je hebt een prima inventarisatie gehouden waardoor je het probleem/de uitdaging boven tafel hebt gehaald. Je hebt vervolgens jouw product of dienst gepresenteerd als oplossing voor het probleem of als tool om de uitdaging aan te gaan. Als je dat allemaal gedaan hebt, heb je kans dat de klant de klant spontaan roept “Dat wil ik!”.
De meeste klanten zullen echter flink nadenken over het geschetste probleem/de geschetste uitdaging, de geschetste oplossing en de benodigde investering. Help de klant door de afsluitvraag te stellen: “Zullen we het (zo) maar doen?” Deze vraag helpt de klant om via dat nadenken tot een beslissing te komen. Het spreekt voor zich dat we de klant ook rustig de tijd geven om over de belangrijke beslissing na te denken. We storen de klant niet, want we houden onze mond dicht! KOE. Kaken Op Elkaar! Stilte, rust. Geniet ervan, je hebt even pauze. Alles wat je had kunnen doen, heb je gedaan en nu ligt het bij de klant. Geef de klant die ruimte om te beslissen. Waarom dat cruciaal is, lees je volgende week!
Succes met het stellen van de afsluitvraag!
Jef