Standaardiseer je gespreksopening! De opening van een verkoopgesprek is voor een accountmanager altijd spannend! Je bent op andermans terrein en dus ben je ergens te gast en je hebt je dus aan de etiquetteregels te houden. Ken je die?

Je moet in de eerste secondes een klik en ook een professionele indruk maken, de regie in handen nemen en de klant geïnteresseerd maken. Tjonge! Je legt daarna in de opening de basis voor een succesvol gesprek door van de klant zes commitments te verkrijgen: doel, inbreng punten, agenda, tijdsduur, vragen mogen stellen en aantekeningen mogen maken. De wereld vergaat niet als je er een paar vergeet zolang dat maar niet het doel van het gesprek is. Eens zijn over het doel is essentieel! Je schat ook de persoon tegenover je in als mens en schakelt daar op.

Al met al heb je in de opening in korte tijd veel te regelen. Dat lukt je het makkelijkst  als je de opening gestandaardiseerd en goed getraind hebt zodat je de opening door en door kent. Hierdoor voel je je meer zelfverzekerd en heb je ondanks alle taken nog aandacht over om goed op de klant te letten. En ook dat is essentieel!

Succes met de verkoop!