Selectieve perceptie in communicatie. Iemand selecteert een medium om te lezen, te kijken en te luisteren. Het is dus verstandig om media te kiezen die geselecteerd worden door jouw doelgroep. Soms kun je zelfs binnen het medium nog selecteren om een nog betere aansluiting te krijgen bij je doelgroep. Denk hierbij aan de krant (bepaalde pagina), televisie (bepaald programma) of internetsite (bepaalde pagina). Realiseer je dat jouw doelgroep het medium leest, ernaar kijkt of luistert met een ander doel dan jouw (reclame)uiting te zien. Verwacht dus niet dat ze het rustig gaan lezen, bekijken of luisteren. Ze geven aan jouw uiting in eerste instantie misschien een halve seconde aandacht. Zorg ervoor dat jouw kernboodschap in die tijd overkomt! Is de doelgroep getriggerd door jouw kernboodschap, dan neemt deze meer tijd om de rest te lezen. Leg accenten op die punten waarvan jij wilt dat de klant deze waarneemt. Door onderstreping, kleur, verwijzingen of ZOIETS! Waarneming in media: beeld 100%, kopregels 80%, tussenkopjes 15% en tekst >1%. En weet jij waarom ondanks de 1% waarneming de tekst toch zo enorm belangrijk is?
Succes in het communiceren!