Toen ik verkoopvoorbereider was, had ik als onderdeel van een promotieplan voor een nieuwe Uitkrant een bierviltjes-actie bedacht. Fraaie bierviltjes die we dan in de cafés zouden leggen, was een goedkope en effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken. Het managementteam vond omdat ik dit idee bedacht had, mij ook de aangewezen persoon om ze even weg te brengen naar alle cafés. Gelukkig zitten de meeste dicht bij elkaar.
In de eerste stad waar ik de cafés bezocht, kreeg op de vraag of ik bierviltjes als promotieactie mocht neerleggen van de eigenaar steeds het antwoord “Ga je gang.” Dit antwoord kreeg ik in elk café, dus dat ging lekker snel. De tweede stad, slechts 10 km verder, was totaal anders. Elke eigenaar wilde het naadje van de kous weten over het nieuwe blad, wie de uitgever dan wel was, etc. Uiteindelijk kreeg ik ook daar toestemming, maar omdat dit speelde bij elk café, kostte het me behoorlijk veel tijd. Om tijd terug te winnen, vroeg ik mijn vrouw om chauffeur te spelen bij het bezoeken van de derde stad. Scheelt veel parkeertijd. In deze stad kreeg ik op mijn vraag het lachende antwoord “Dat mag, als je een pilsje van me drinkt.” Wow, dat is leuk, sympathiek en gastvrij! Vanwege de haast goot ik het pilsje vlot naar binnen en liep naar het volgende café. En wederom een pilsje. Na een café of tien vroeg mij vrouw toen ik in de auto stapte, verbaast of ik soms een beetje aangeschoten was. Met dubbele tong vertelde ik wat er steeds gebeurde. Ik sliep uitstekend die avond.
Bijzonder drie steden, vlak bij elkaar. Totaal ander gedrag, maar binnen een stad wel weer consequent. Ieder mens is verschillend, maar in een groep nemen ze wel gedrag van elkaar over. Al met al vond ik het een leerzame exercitie geweest en ik wist in ieder geval waar ik zelf het liefste uit zou gaan.
Jef van Wingerden, 7 november 2013
Lees meer Blogs over verkoop
Lees meer Verkooptips
Ontvang verkooptips in je mail. Schijf je in voor de GRATIS nieuwsbrief.