Regel 2 in verkoop BEREID je VOOR op een gesprek.
De nadelen van voorbereiden zijn er niet veel. Het kost tijd en kan je mogelijk een tunnelvisie opleveren door een reeks aannames.
Maar als je je van dat laatste bewust bent en de tijd netjes inplant, overtuigen de voordelen van voorbereiden je vast:
- Het zet jezelf mentaal op scherp.
- Je dwingt jezelf doelgericht te zijn.
- Je stelt de juiste vragen die zullen leiden naar verkoopkansen.
- Een klant die merkt dat jij jezelf hebt voorbereid (laat je voorbereiding fysiek zien!) is eerder bereid tijd te investeren Ook het aspect “persoonlijk gunnen” speelt hier mee.
- Je bent voorbereid op komende vragen en bezwaren van deze specifieke klant.
- Je scoringskansen nemen toe!
- Het orderbedrag stijgt mogelijk ook!
- Je bent in staat om alvast mogelijke (creatieve) oplossingen te bedenken.
- Je bespaart tijd. Je stelt gerichter vragen en raakt sneller de kern.
Als je deze 9 voordelen leest, snap je niet dat er toch nog steeds verkopers zijn die onvoorbereid naar een klant gaan!
Heb jij je voorbereiding al gestandaardiseerd?
Jef
PS De komende weken komen de volgende gouden verkoopregels aan de beurt!