Ongevraagd advies valt meestal fout, maar op de juiste wijze gebracht weer niet! Ik had tijdens een heerlijke week vakantie in Spanje een prachtige plant gezien, die de leuke naam Lampenpoetser draagt. Bij het tuincentrum ging ik op jacht en vond ze daar. Koos er twee en pakte er ook maar twee terracotta potten bij, want thuis waren alle potten al gevuld. Richting kassa werd ik opeens aangesproken door vriendelijke verkoper die op de terracottapotten wees en zei “Zet u die eerst even een tijdje onder water, zodat zij zich volzuigen voordat u de planten erin zet.” Ik knikte braaf en vroeg niet eens waarom. Daarna adviseerde ze verder “Het is het beste om onderin een laagje hydrokorrels te strooien en een schotel onder de pot te plaatsen, dan hebben ze een reservevoorraad water. En vult u de potten af met Mediterrane potgrond, die vindt u bij de kassa. (Ik wist niet eens dat die bestond!)  Wederom braaf heb ik zowel de schotels, de hydrokorrels als de bijzondere potgrond gekocht. Waarom? Omdat ik het gevoel had gekregen dat het advies gegeven was om de planten goed te verzorgen en niet om de omzet te verhogen. Wellicht omdat het eerste advies geen geld kostte, of de toon of de vriendelijkheid, of alle drie?

Het omzetvoordeel voor het tuicentrum is sowieso veel groter dan die aankopen die ik die dag deed. Immers, wat heerlijk zo’n (ongevraagd) deskundig advies van een vriendelijke verkoper! Daar kom ik vaker!

Het was Intratuin Rosmalen, ere wie ere toekomt!

Ook zo’n winkelervaring?

Veel succes in de verkoop!

Jef