Koopmotieven en drijfveren verklaren veel, maar je koopt natuurlijk iets omdat je ergens gewoon behoefte aan hebt. Maslov verdeelde de behoeftes in verschillende categorieën. Als je even nadenkt kan je die weer koppelen aan de koopmotieven! (denk steeds maar WAAROM?)
Toen ik de piramide van Maslov bekeek op internet, vond ik de afbeelding ervan op Wikepedia die een stuk meer inzicht geeft dan de simpele die ik vroeger heb moeten leren. Met dank aan DdeGijs en Erik Baas en Wikipedia!
Waarom koopt een klant bijvoorbeeld bloem om een taart te bakken. Valt dat onder de fysieke behoefte, sociaal, erkenning of zelfs zelfactualisatie? Als je de klant alleen observeert, kan je dat niet waarnemen. Maar als je met de klant in gesprek zou gaan, kan je er wel achter komen als je goede vragen weet te stellen.
Waarom zou je die moeite doen als verkoper? Welke voordelen heeft het voor jou als verkoper om te weten waarom de klant iets koopt?
Weet jij het antwoord?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!