Klachten zijn prima te verklaren met de wet van Muphy.
Murphy was een ruimtevaartingenieur die met zijn wet het nadeel van de wet van de grote getallen zichtbaar wilde maken. “Alles wat fout kan gaan, zal fout gaan!” Ook bij goeddoordachte processen met een heel kleine kans op fouten, zullen er door de grote aantallen toch fouten voorkomen. Niets is perfect! Accepteer dat en bepaal het acceptabel aantal fouten en klachten voor jouw organisatie.
Nog dieper inzicht? Als je Murphy’s wet combineert met de wet van bedrog “Als er iets mis kan gaan, dan gaat het mis op het slechtst denkbare moment”. En als je die dan ook nog eens combineert met de constante van Murphy “De schade aan een voorwerp is recht evenredig met de waarde ervan.” Dan snap je dat de gevolgen voor de klant veel verder kunnen gaan dat jouw falende product of dienst. Natuurlijk kan je aansprakelijkheid voor gevolgschade uitsluiten in je algemene voorwaarden, maar daarmee heb je dus de gevolgschade bij je klant naar de klant geschoven. Daar creëer je dan geen ambassadeurs mee.
Hoe kijk jij hier tegenaan?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!