In mijn vorige tip plaatste ik de DM-regeltjes op een rij. Ik moest toen terugdenken aan een speciale uitgave van het Eindhovens Dagblad. Deze maakten wij ter ere van de honderdste verjaardag van Frits Philips. Tijdens het brainstormen kwamen we op het idee om de brief in het Nederlands van 1905 te schrijven. Het Nederlands Taalgenootschap was zo sympathiek om onze tekst te vertalen naar het Nederlands van die tijd. Om het nog fraaier te maken, kozen we voor geschept papier en een kalligrafieletter (blauw). Door het lettertype hadden we wel twee pagina’s nodig. En onder aan de brief plaatsten we een lakzegel. Nou ja, om eerlijk te zijn, we lieten het mailingbedrijf dat voor ons doen. Één lakzegel plaatsen is een bijzondere ervaring, honderden keren plaatsen schijnt een vreselijk klus te zijn.
De mailing werd verstuurd en had een krankzinnige hoge respons. Natuurlijk alleen al omdat het over Frits Philips ging. Heel Eindhoven voelde (voelt) betrokken bij Philips en zeker bij die sympathieke Frits. Maar technisch gezien week de mailing af van zo’n beetje elke DM-regel. Hoezo eenvoudige tekst? Opleidingsniveau lager dan de doelgroep? Helemaal niet, was klassiek en moeilijk. Hoezo makkelijk leesbaar lettertype? Hoezo op één pagina?
Daarom is marketing en ook DM zo leuk. Natuurlijk gelden er regels (wijsheden uit eerdere ervaringen) maar als je maar creatief bent mag je er weer vrolijk volledig van afwijken!
Ook een ervaring dat je succesvol alle regels overtrad? 🤔
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!