Luisteren passief - Integendeel - Lees deze verkooptip van ISTNAls je alle blogs over vragenstellen gelezen hebt, krijg je misschien de indruk dat goed vragen kunnen stellen de belangrijkste eigenschap van verkopers is. En inderdaad, doordachte vragen kunnen stellen is echt wel een kerncompetentie van een goede verkoper. Maar goed kunnen luisteren is echt nog veel belangrijker.

Soms heb je met een klant te maken die zijn of haar hele verhaal zo op tafel legt. Bij zo’n klant hoef je nauwelijks wat te vragen. Luisteren is ook dan van essentieel belang.

Net als bij veel andere beroepen (bijvoorbeeld trainers 🙂 wordt gepoogd de verkoper te vervangen voor artificiële intelligentie (AI). Voor standaardproducten en diensten kan er al veel. Maar als je ooit contact hebt met een AI-verkooprobot dan zal je opvallen dat de vragen beter zijn dan het vermogen te luisteren en de antwoorden te interpreteren. Dat gaat soms matig, regelmatig lachwekkend, vaak ronduit irritant. Luisteren en interpreteren is echt veel moeilijker dan vragen stellen!

De komende weken plaats ik blogs over luistertechnieken. Volg ze en wordt een betere luisteraar en dus een betere verkoper! 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!