Luisteren - Open houding - `lees deze verkooptip van ISTNIn een rechtstreeks gesprek tussen twee personen bestaat de communicatie uit woorden, intonatie en lichaamstaal. Als die drie elementen op elkaar aansluiten komt de communicatie duidelijk en logisch over. Als elementen haaks op elkaar staan, wordt de communicatie onduidelijk en de ontvanger van de boodschap onzeker.

Een belangrijk element is lichaamstaal. Net als andere dieren communiceren wij met ons hele lichaam om boodschappen over te brengen. We hebben sinds 18,5 miljoen jaar geen staart meer, dus kwispelen gaat helaas niet meer. Maar verder gebruiken we bijna elk lichaamsdeel om duidelijk te maken wat wij bedoelen, zelfs als we dat niet willen.

Een open houding heet open omdat je open staat of zit voor de communicatie van een ander persoon. Dat ziet een andere persoon en dat geeft hem of haar vertrouwen om met jou te communiceren.

Een open houding bestaat uit:

  • Naar je lichaam naar gesprekspartner gedraaid
  • Om niet confronterend over te komen, niet kaarsrecht tegenover je gesprekspartner, maar een paar graden gedraaid
  • Hoofd recht vooruit, gericht op je gesprekspartner
  • Armen ontspannen links en rechts van je, in ieder geval niet over elkaar
  • Benen niet weggedraaid en ook niet over elkaar
  • Geen objecten tussen jou en je gesprekspartner (b.v. een tas)
  • Een korte afstand tussen jou en je gesprekspartner

Verkooptip:
Als je dus gaat stilstaan of gaat zitten voor een gesprek ben je dan bewust hoe je staat of zit. Check gedurende het gesprek enkele malen je houding, want onbewust reageer jij ook op de klant.

Verkooptip:
Let natuurlijk ook de houding van de klant! Je hoort zo veel meer.

De komende weken plaats ik tips over luistertechnieken. Volg ze en wordt een betere luisteraar en dus een betere verkoper! 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!