Als je in gesprek bent met de klant is het van essentieel belang dat je met regelmaat oogcontact maakt, want zo maak je ècht contact! Zo voelt het ook!
Wat is oogcontact?
Oogcontact is het elkaar aankijken (in de ogen kijken) van twee personen tijdens een (vluchtige) ontmoeting. (definitie Wipedia)
Langer dan 3 seconden voelt ongemakkelijk, zowel voor jou als de klant.
Constant aankijken, zegt dat je zeer zelfverzekerd bent, maar dat maakt de klant dus weer onzeker. Niet doen dus. Niet aankijken, geen oogcontact maken, komt onzeker over en de klant wil geen onzekere verkoper, maar deskundig advies van een zelfverzekerde verkoper. Ook niet doen dus.
Een spreker maakt minder oogcontact (40%) dan een luisteraar (60%), dus een als goede verkoper weet nu dat jij meeste oogcontact moet maken.
Cultuur heeft invloed: Japanners kijken tijdens een gesprek elkaar niet aan en in veel Oosterse culturen is het neerslaan van je ogen een vorm van respect. Te lang iemand aankijken kan ook als uitdagend en agressief opgevat worden. Dit geldt ook bij veel diersoorten! Ga geen staar-wedstrijdje aan met een gorilla, zeker niet als die Bokito heet!
Verkooptip: Maak oogcontact en kijk met regelmaat ergens anders naar toe (bijvoorbeeld je aantekeningen) en maak dan vervolgens weer oogcontact. Zo voelt het voor jou en de klant fijn.
De komende weken plaats ik tips over luistertechnieken. Volg ze en wordt een betere luisteraar en dus een betere verkoper! 🤔
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!