LSD hebben we al gehad bij de vraagtechnieken en toen las je al dat het ook een luistertechniek was.
En wat voor luistertechniek! Een SUPER-luistertechniek.
Vooral als je tijdens het LUISTEREN met een pen of potlood aantekeningen maakt. Je kan niet praten en schrijven tegelijk, dus je houdt automatisch je mond dicht. En al die tijd kan de klant nog meer vertellen! Bovendien ziet de klant letterlijk dat jij het allemaal belangrijk vindt en opschrijft, dus de klant krijgt zin om door te praten. En omdat die klant jou moeite ziet doen om het op te schrijven, denkt de klant ook beter na voordat die wat zegt.
Je kan dan steeds heel eenvoudig SAMENVATTEN, want je kijkt naar je aantekeningen en vertelt bondig wat je opgeschreven hebt. Ook fijn voor de klant om een bondige samenvatting te horen van het net door hem of haar vertelde verhaal. Zo weet de klant of jij begrijpt wat hij of zij bedoelt.
En daarna kan je DOORVRAGEN:
Je vraagt “Klopt het tot zover?” En de klant knikt of corrigeert.
Je stelt een vraag ter verdieping of een vraag om de informatie compleet te maken? Denk aan wanneer wel, wanneer niet, waar, hoe vaak, hoeveel, gevolgen …
Je vraagt ”Wat is het belangrijkste?” en je omcirkelt het antwoord en vraagt waarom is dat het belangrijkste.
Dieper, preciezer, completer!
Gebruik jij LSD in je gesprekken? 🤔
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!