Niets is zo fijn dat als jij iets vertelt een luisteraar knikt. Dat betekent immers dat die persoon het met je verhaal eens is. Wij houden vooral van personen die het met ons eens zijn en hebben weinig op met mensen die het oneens met ons zijn.
Dus als de klant iets zegt waar je het mee eens bent of waarin je je kan vinden knik dan. De klant merkt dat je luistert en is blij met je positieve reactie. De klant wordt hierdoor gestimuleerd meer te vertellen.
Overdrijf het niet, anders vindt de klant jou een beetje onderdanig of ongeloofwaardig. Of een pleaser! Brr, zo wil je ook niet overkomen.
En als je het oneens bent, ga dan niet met je hoofdschudden. Dan merkt de klant direct dat jij het oneens bent met zijn/haar verhaal terwijl hij/zij nog aan het woord is. In tegenstelling tot knikken, voelt dit als een onderbreking. Erg irritant dus!
Dus als je het niet eens bent met de klant, schudt niet met je hoofd, maar luister aandachtig en onderbreek de klant niet. Vraag je ook af of het wel nodig is om de klant te laten weten dat je het iets oneens bent. Niet relevant, hou dan je mening voor je. Een klant mag afwijkende meningen hebben.
Stel je voor dat je alleen maar zou verkopen aan mensen die het over alles met jou eens zijn. Dat is slecht voor je omzet! Knik maar als je het hier mee eens bent.
Hoe vaak knik jij in een verkoopgesprek? 🤔
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!