Luisteren - Ja zeggen - Lees deze verkooptip van iSTNNet als bij knikken vindt de spreker het ook fijn als jij tijdens zijn of haar verhaal “Ja.” zegt. Want, zoals al eerder gezegd, dat betekent dat spreker weet dat je het met zijn of haar verhaal eens is. En de spreker houdt zoals bijna iedereen vooral van personen die het met hem of haar eens zijn.

Het ja-zeggen kan je combineren met knikken. Dat komt heel duidelijk over. De spreker wordt hierdoor aangemoedigd om te door te spreken. Zo krijg jij als verkoper meer informatie. En met meer informatie kan je een beter aanbod formuleren en is de kans op een “Ja.” van de klant ook groter.

Een ander fenomeen is dat wij mensen spiegelen in een gesprek. Jouw ja’s stimuleren de klant om ook ja te gaan zeggen als jij iets presenteert. De wet van de wederkerigheid werkt door. Met jouw welgemeende aandacht voor de klant, verdiende je dat de klant ook jouw verhaal aandacht gaat geven.

Je kan ja op meer manieren zeggen. Vermijd de ja met een vraagteken erachter. Daarmee geef je wel duidelijk aan dat je het voorgaande betwijfelt maar ben je niet duidelijk in het wat en waarom. Bij onduidelijkheden, gewoon toelichting vragen.

Veel succes met wat vaker ja zeggen als je het met iemand eens bent! Lukt dat? 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!