Luisteren - Hummen -Lees deze verkooptip van ISTNIedereen doet het al onbewust. Hummen om een spreker aan te sporen verder te praten. De spreker wordt aangespoord omdat de spreker zo merkt dat je belangstelling hebt en actief aan het luisteren bent. Dat vindt de spreker fijn.

Ooit zelf meegemaakt dat je een verhaal aan het vertellen bent en je toehoorder niet of nauwelijks reageert? Hoe voelt dat? Niet fijn natuurlijk. Het maakt je onzeker. Boeit mijn verhaal die persoon niet? Na een tijdje stop je vanzelf met spreken.

Dus omdat je niet wilt dat je klant dit zo ervaart en niet wilt dat de klant stopt met spreken, stimuleer het spreken door te hummen. Heel simpel, mm mm.

En ja, het werkt contraproductief als je het de hele tijd doet. Maar dit geldt voor veel zaken, zoals in de ogen kijken en glimlachen.

Een leuke oefening voor jezelf is om eens te oefenen hoeveel verschillende mm mm je kan produceren. Een mmmm en toon omhoog is een vraag om toelichting. Mm mm toon omlaag en kort achter elkaar betekent nee. Er bestaan er nog veel meer.

Succes met het hummen! 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!