Luisteren - Glimlachen - Lees deze verkooptip van ISTNVolgens het tijdschrift Neuropsychologia zorgt een glimlach ervoor dat mensen positiever reageren op je. Een glimlachend persoon wordt gezien als oprecht, ontspannen, betrouwbaar en zelfs aantrekkelijk. Als verkoper wil je vast graag dat de klant jou zo ziet!

Wanneer de klant jou ziet glimlachen, licht de orbitofrontale cortex van de hersenen van de klant op en worden sensorische beloningen verwerkt. Wow! Een glimlach voelt als een beloning in interactie tussen mensen. Vergeet nooit: klanten zijn ook gewoon mensen, net als jij. Door al die beloningen vindt de klant het fijn om met jou te praten.

Jouw glimlachen zorgen voor een hoop gunstige hormonen bij de klant, waardoor het stressniveau daalt en de klant zich dus ontspannen voelt.

Door deze positieve ontspannen sfeer loopt het gesprek ook soepeler en opener. De klant vertelt meer en jij als verkoper hoort dus meer.

Natuurlijk kunnen er momenten in een verkoopgesprek voorkomen dat glimlachen ongewenst. Als de klant bijvoorbeeld vertelt dat de aankoop binnen een week kapot was. Dan is een geschrokken serieus gezicht meer op zijn plaats.

Maar een goede verkoper kan goed glimlachen. Jij ook? 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!