Als je luistert naar iemand kan je ervan uitgaan dat die persoon denkt dat jij hem of haar begrijpt. Maar uit eigen ervaring weet jij hoe vaak dit mis kan gaan:
De persoon die tegen jou aanpraat, zit soms veel verder in een proces en bespreekt met jou slechts een tussenstap. Omdat je het hele proces mist, snap jij de tussenstap mogelijk niet echt.
De persoon die tegen jou aanpraat, gebruikt woorden of afkortingen die je niet begrijpt.
De persoon die tegen jou aanpraat, spreekt gebrekkig Nederlands of met zo’n dialect dat jij het echt niet begrijp. Ik ken dat, een wijk in mijn dorp heet Maaskantje; ik kan ze soms echt niet verstaan!
De persoon die tegen jou aanpraat, is van een veel jongere generatie en gebruikt uitdrukkingen die je niet kent of geeft aan bepaalde woorden een totaal andere betekenis waardoor de zin vreemd op jou overkomt.
Het s handig en verstandig om in al deze gevallen gewoon eerlijk te zeggen dat je iets niet begrijpt en vriendelijk te vragen wat ze bedoelen. Misschien ben je bang om dom over te komen, maar net doen of je het wel begrijpt terwijl dat niet zo is, is pas echt dom.
Ik begrijp u niet, kunt u het op een andere manier aan mij uitleggen?
Snap je dit? 🤔
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!