Als je mijn afgelopen tips leest, over klanten met lastige vragen, eigenwijze klanten en over liegende klanten, krijg je wellicht de indruk dat ik vooral moeilijke klanten ontmoet heb. Het tegendeel is waar. De meeste klanten die ik ontmoette waren interessante lieve mensen met steeds een ander verhaal. Dat ontdek je pas als je zelf open voor staat.
Als je echt luistert naar het probleem of uitdaging die de klant heeft, bouw je vertrouwen op. Soms kan je een klant helpen met iets uit jouw assortiment en soms ook niet. Als het laatste het geval is, kan je de klant wellicht wel helpen met een advies dat buiten jouw bedrijf ligt.
In beide gevallen draag je bij aan de oplossing voor de klant. Je ziet dat de klant jouw advies waardeert en vriendelijk reageert. Als je het dus goed doet, ontmoet je vooral vriendelijke en lieve klanten.
Dat er af en toe eentje tussen zit met lastige vragen, maakt de uitdaging groter. Eigenwijze klanten maken het leven leuk. Liegende klanten vormen een andere uitdaging. Maar de meeste klanten zijn echt aardig, tenzij jij zelf slecht in je vel zit!
Ontmoet jij veel lieve klanten? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!