“Dat wist ik niet!” loog de klant, toen mijn broer een opgerolde krant uit de kokerbalk trok van de auto die de klant wilde inruilen. De onderkant van de auto was zo fraai getectyleerd dat het een beetje argwaan opleverde, vandaar even hier en daar prikken met een schroevendraaier. Zo waren enkele gaten snel gevonden en de krantenproppen eruit getrokken. Het aardige van kranten is dat ze de datum bovenaan de pagina plaatsen; de krant was geen week oud. Deze klant loog dus keihard en probeerde ook een autobedrijf op te lichten door zijn auto fraaier te presenteren dan die was.
Als je geconfronteerd wordt met een jokkende klant, realiseer je dat je niet zijn papa of mama bent. Je hoeft hem of haar dus niet op te voeden. Als het onbelangrijk is, laat het alsjeblieft zitten. Discussie kost onnodige energie en leidt tot niets. Als het wel om iets belangrijks gaat, val dan de klant niet aan. Meld wel dat je iets graag wil checken omdat er mogelijk een misverstand is. Dus jaag de klant niet in de hoek; je wint er niets mee. Geef de klant de ruimte om iets te corrigeren. Vergissen is immers menselijk. Onthoud het wel goed voor toekomstige aankopen. Probeert de klant je echt op te lichten, doe dan aangifte. Zo help je ook je collega’s!
Ooit een jokkende klant meegemaakt? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!