Leren van je fouten!
Wist je dat? Een brievenbus moet voldoen aan bepaalde maten! Als je even in Googelt krijg je te zien dat de brievengleuf minimaal 26,5 centimeter lang en 3,2 centimeter breed moet zijn. Als marketeer had ik daar even niet aan gedacht, toen ik een mailing ontwikkelde en A3-enveloppen bestelde.
Het bedrijf dat de mailing voor mijn produceerde en verstuurde meldde me dat de porto daardoor hoger werd. In huidige tarieven steeg de porto van € 1,01 naar € 4,55. Oeps, dat scheelt veel. Vooral omdat ik er 2.000 verstuurde! De prijs ging zo omhoog omdat de postbezorger nu voor het poststuk aan moest en bellen en deze moest overhandigen.
Was niet lollig om op te moeten biechten dat ik zo’n fout gemaakt had, dus dat moet dan maar beter direct doen. Dan ben je ervan af. Mijn manager kon er gelukkig om lachen. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Achteraf leerde ik ook dat de extra kosten van de verzending het geld dubbel en dwars waard bleken te zijn. De respons was immens! En de gerealiseerde omzet lieten de portokosten in het niet vallen.
Maar wacht even, post, porto en brievenbussen? Dat is toch allemaal Old School? We gebruiken toch alleen nog maar e-mail? Wat kan je dan nog van deze post leren? ?
Het antwoord geef ik volgende week!
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!