“Ik vind dat commercieel klinken!”, hoor ik wel van iemand, die dan kijkt of commercie iets vies is. Dan denken ze vast aan gladde verkopers die praten als een waterval en niet kunnen luisteren. Maar dat is niet wat commercieel betekent!
Commercieel betekent dat een organisatie streeft naar winst en die winst behaalt door met zo min mogelijk kosten zoveel mogelijk omzet en winst bij een bepaalde doelgroep te realiseren.
Vind ik dat als ik toevallig in die doelgroep zit erg? Vind ik het bijvoorbeeld vervelend dat zij brainstormen wat ik graag wil hebben. Soms zelfs dingen bedenken waar ik blij van word voordat ik het zelf kon verzinnen? En daarna dit zelfs voor mij produceren en mij aanbieden?
Nee natuurlijk niet, integendeel! Ik ben ze innig dankbaar voor al het gemak, plezier, zekerheid, de beleving, etc. Allemaal dankzij de commercie. Hiep hoi! Bijvoorbeeld het dessert op de foto is reuze lekker commercieel! Mmm!
Om commercieel te werken moet je dus wel weten wat de klant wil. Daar kom je simpel achter door het de klant te vragen en dan goed te luisteren. En daarna de klant te bieden wat de klant wil hebben. En dat op zo’n wijze presenteren dat de klant de voordelen ervan inziet. Het leuke is dat als je dat doet, de klant het aangebodene graag wil kopen en er jou dan geld voor geeft!
Met commercieel werken is niets mis!
Ben je het met deze stelling eens?n?
Jef van Wingerden
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!