Toen ik als jochie van dertien mijn broer even hielp om het tankstation te bemannen, kwam er een klant die om iets vroeg waar ik nog nooit van gehoord had. “Die hebben we niet.”, jokte ik. Niet zo handig, want ik stond ernaast en de klant wees me erop. Blozend hielp ik de klant aan het gevraagde. Zo leerde ik dat het echt verstandiger is om gewoon toe te geven als je iets niet weet.
Een klant kan je een vraag stellen waar je het antwoord niet op weet. Geef dat toe. Je kan of samen met de klant op zoek gaan naar het antwoord of je noteert het telefoonnummer en belt de klant later met het antwoord.
Toen ik voor een vriendin contactlensvloeistof haalde, vroeg de opticien of ik de groene of blauw verpakking wilde. Ik vroeg wat het verschil was en de opticien gaf grinnikend toe het niet te weten. Samen hebben we de twee verpakkingen bestudeerd en geen ander verschil kunnen constateren dan de kleur. “Hum, die vertegenwoordiger van dat spul zal ik eens aan zijn oren trekken!”, mopperde de opticien. Ik koos de groene!
Geniet dus van een lastige vraag van een klant. Het gebeurt je niet zo vaak dat een klant zo’n vraag stelt, dus het maakt het de dag een beetje speciaal. Bedank de klant ervoor!
Hoe denk jij hierover? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!