Lach om grapjes van je klant! Lachen en humor zeggen wat over status en macht!
De baas maakt grapjes, de ondergeschikten lachen erom. Kortom, je geeft jouw klant dus een belangrijke positie door om zijn grapjes (hoe flauw ook) te lachen. Als beloning krijg je zijn/haar waardering, aandacht en klandizie ervoor terug.
De Amerikaanse neurowetenschapper en psycholoog Robert Provine heeft de lach bestudeerd. Hij constateerde uit zijn observaties dat hoe hoger iemands status is, hoe meer grapjes die persoon maakt.
Een studie op de Florida State University toonde aan dat de deelnemers lachten om een flauwe grap als ze dachten dat die grap gemaakt was door hun aankomend manager. In tegenstelling tot de deelnemers die dachten dat grap door een aankomend ondergeschikte van hen gemaakt was, dan werd er nauwelijks gelachen.
Wil je dus aardig gevonden worden door je klant? Luister, lach en geef aandacht! ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!