Denk maar aan dat kindje dat zeurde om een ijsje bij mama. Omdat het vlak voor het eten was kreeg het kindje geen ijs. Het leven is hard! Een man die het gesprek gehoord had, zei vrolijk tegen het kind “Ik heb er vandaag al drie op, het is heerlijk om volwassen te zijn!”
En zo is! Als kind wilde je al je eigen beslissingen nemen, dus nu als volwassene helemaal. Mensen zijn niet tegen verandering, ze hebben er een hekel aan om ertoe gedwongen te worden!
Zorg er dus voor dat de klant alle informatie heeft om de beslissing enthousiast te kunnen nemen. Zelf! Zonder dwang! Je mag de klant natuurlijk wel helpen door te vragen “Zullen we het maar doen?” Dat maakt het ja-zeggen nog iets makkelijker. Maar die keuze maakt de klant dus uiteindelijk wel zelf.
En ja, ik weet dat de passeermethode ook bestaat (net doen of de klant al besloten heeft en vervolgvraag stellen), maar ik vind die dus echt irritant en gevaarlijk.
Wat vind jij hiervan?
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!