Toen ik (lang geleden) advertenties verkocht leerde ik wat belangrijks. Laat de klant meedoen in het creëren omdat de klant dan een andere rol gaat spelen. In plaats dat de klant de rol van de inkoper heeft met vragen als ‘Wat kost het? en ‘Wat zal het opleveren?’ ging de klant dan de rol van creatief spelen. En grappig om te zien en horen, de klant veranderde soms compleet van houding en toon.
Hoe kreeg ik de klant zover? Eenvoudig. Ik had een kladblok, tekende een vierkant erin en vroeg aan de klant hoe hij/zij deze ruimte zou vullen als het een advertentie van zijn/haar zaak zou zijn. Ik gaf de het kladblok en pen door aan de klant. En de klant begon na te denken en te tekenen. De vraag of er überhaupt een advertentie gekocht zou worden, werd eenvoudig gepasseerd.
Dus door de klant mee te laten doen in het creatieve proces, zorg je ervoor dat de klant uiteindelijk zelf zijn of haar creatie wil kopen! Dit kan bij advertenties, maar ook natuurlijk bij elk ander product of dienst die samen te stellen is. Ook bij jouw product?
Belangrijke les: hoe meer je de klant zelf laat doen, hoe meer de klant overtuigd gaat worden! Jouw gebabbel is minder overtuigend dan de vraag: “Welke drie voordelen biedt dit product u?”
Kortom, zet de klant aan het werk.
Veel succes.
Jef van Wingerden
ISTN training &advies
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!